Pressmeddelande 2002-05-30

tarix09.08.2018
ölçüsü23 Kb.

PRESSMEDDELANDE 2002-05-30
Cirkusdirektörer, professorer, akademiledamöter, undersköterskor, direktörer, lärare, författare och personliga assistenter – alla är de med i Lär för Livet/Läsrörelsens seminarier på Bok & Bibliotek 2002
Den 19 september 2002 invigs den landsomfattande kampanjen "Lär för livet" på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, där kampanjen också är ett av tre huvudteman. "Lär för livet" är den ideella föreningen Läsrörelsens andra kampanj. Den första kampanjen som nu är i sin slutfas kallades – likt föreningen – Läsrörelsen.
Från läsande till lärande: Lär för livet

- "Lär för livet" är en naturlig vidareutveckling och breddning av Läsrörelsen. Kampanjen "Lär för livet" lyfter fram lusten till lärandet i ett livslångt perspektiv där skola, folkbildning, populärvetenskap, media, kultur (museer, teatrar, bibliotek) forskning och andra kanaler är medel att arbeta med. Det handlar om att hitta rätt i det väldiga informationsflödet och hur vi omvandlar information till kunskaper. Men det handlar också om rätten till kunskap och rätten till sitt eget lärande och sin egen läroprocess. Nyckelordet är nyfikenheten, säger Elisabet Reslegård, kampanjledare för Lär för livet/Läsrörelsen.

- Detta vill vi också visa i vårt invigningsprogram på Bok&Bibliotek med hela arton seminarier – sex stora seminarier och tolv miniseminarier – och med en bredd med allt ifrån professorer som Sven-Eric Liedman och Ingela Josefsson till cirkusdirektören Tilde Björfors (Cirkus Cirkör), från lekexperter som Gunilla Lindqvist till den f d skol- och kulturministern Bengt Göransson som nu arbetar all sin tid med folkbildning, från förbundskaptenen i handboll Bengt Johansson till den isländske författaren Einar Màr Gudmundsson som inspirerat 110 svenska tekniker till nytt lärande, fortsätter Elisabet Reslegård, kampanjledare för Lär för Livet/Läsrörelsen.
Hela seminarieprogrammet finns på Läsrörelsens hemsida http://www.lasrorelsen.nu under "Aktuellt".
Det första seminariet är "Vägen till kunskap" – nu går Läsrörelsen vidare i "Lär för livet" med bland andra Tilde Björfors, cirkusdirektör, Sven-Eric Liedman, professor i idé- och lärdomshistoria, Nyamko Sabuni, pr-konsult, Elsa Lindberg, undersköterska och Bengt Westerberg, ordförande i Föreningen Läsrörelsen och med Bo Holmström som samtalsledare.
"Den goda pedagogen – lär ut för livet" Vad får oss att vilja lära mer? Det diskuterar bl a Annika de Ruvo, tv-producent och skapare av Hjärnkontoret och Bengt Johansson, förbundskapten Svenska Handbollslandslaget.
"Dagens Nils Holgersson– vem skriver för lärande"

Mot slutet av 1800-talet kämpade folkskollärare för att alla barn skulle ha tillgång till bra böcker skapade av de främsta författarna och illustratörerna. Vad vill vi idag? Med bl a: Peter Englund, författare, historiker, professor och nybliven ledamot av Svenska Akademin, Göran Hägg, författare, kritiker och litteraturvetare, Annika Thor, författare, Solveig Paulsson, lärare och ordförande Stiftelsen SAF/Sveriges Allmänna Folkskollärarförening och Jan Thurfjell, koncernchef Liber och ordförande Föreningen Svenska Läromedelsproducenter.

"Vad lär kulturen ut? – om konst, kaos och kreativitet"

Kulturen som en tolkare av verkligheten. Kulturen som en kunskapskälla. Medverkande bl a:

Suzanne Osten, regissör och konstnärlig ledare för Unga Klara, Ingela Josefson, professor i

arbetslivskunskap Södertörns högskola.

Och mycket mer – "Lek och lär – om nyfikenhetens roll" med bl a lekforskaren Gunilla Lindqvist, kunskaps- och historiehunger med Herman Lindqvist , "Lyssna och lär" med författaren Carl-Göran Ekerwald som berättar om 40 år av högläsning...
Mer information, intervjuer m m: Louella Westin, 08-4629540, info@lasrorelsen.nu, Rolf Eriksson, 070-662 37 96, rolf.eriksson@beta.telenordia.se
Yüklə 23 Kb.

Dostları ilə paylaş: